Grafikcentralen - Webbdesign, SEO och Reklamprodukter i Västberga

Sedan jag började jobba med wordpress har jag funderat över hur plattformen skulle utvecklas. Faktum är att wordpress driver ca 60% av webbsidorna på internet, men få tänker på vad plattformen egentligen är utvecklad för.


Sedan 2004 har wordpress växt till att överta 60% av webben.

Året är 2004 och bloggande har visat sig vara en kommersiellt gångbar modell. Sidor som bloggspot.com har lyckats montetisera sitt koncept med gratisbloggar. Samtidigt i San Frasisco jobbar webbutvecklarna
Matt Mullenweg och Mike Little på sitt senaste projekt. En open sorurce-plattform för bloggar. Plattformen har vid det här laget funnits i omlopp på internets utvecklarforum men det är först nu den få fotfäste i internets fina salonger.

En plattform för alla

WordPress blev genast ett buzzword och inte helt utan skäl. CMS (Content management system) som det kallas innebär att administratören själv på ett enkelt sätt kan ändra sidans innehåll direkt från webbläsaren. Borta är de tider då det krävdes kunskap om invecklad html-kod eller obskyra javascript för att ändra en bild eller lägga till ett telefonnummer. Nu kunde vem som helst med lite surfvana uppdatera sin webbsida med några musklick.

Detta ledde till att externa webbdesigners som tidigare haft en relativt oumbärlig ställning hos företag nu fick lägga om strategin, då en stor del av dess tjänster blev utdaterade.

Snabbt övergick företag till wordpress som stommen i deras webb, där de bloggfunktioner som ligger i grunden för plattformen inaktiverades.

På de snart 20 år som wordpress har funnits har ingen annan plattform lyckats överta dess dominans. Kanske vi ser en utveckling med tjänster som Wix.com som ständigt växer tar över en del av marknaden. Kanske det skulle behövas ett open-source-wix.com för att lyckas peta wordpress av tronen?