Grafikcentralen - Webbdesign, SEO och Reklamprodukter i Västberga

Facebook som nyligen introducerade sin egen e-valuta Libra har sedan överskådlig tid dominerat marknaden när det kommer till social media.


Med uppköp av tjänster som Instagram (2012) och WhatsApp (2014) har Facebook en topp-placering för marknadsföring mot privatpersoner. För organisationer som har slutkonsument som målgrupp har social media – i synnerhet Facebook varit en primär plattform för marknadsföring.


Eftersom Facebook länge har varit så pass dominant på marknaden så har det generellt ansetts som en allmän plattform dit alla har tillträde.


Genom Facebooks communityliknande arkitektur har användarna anpassat sig till ta del av innehåll genom notifkationer och nyhetsfeed. Denna funktion var från början endast till för privatpersoner men företaget insåg snabbt att denna källa kunde monetäriseras.


Företag, organisationer och grupper startade Facebooksidor för att publicera nyheter, events och kampanjer. Något som tidigare gjort primärt på ens egen webbsida. Detta kan ses som en god källa till exponering samt en god kontroll över exakt vilka användare som nås. Eftersom Facebook länge har varit så pass dominant på marknaden så har det generellt ansetts som en allmän plattform dit alla har tillträde. Således kan ett företag idag använda Facebook och Instagram som sin primära, och i vissa fall enda internetplattform.


Vad är då problemet?

Undersökningen Infinite Dial gjord av Edison Reserch visar att Facebook för första gången sedan starten tappar användare. Det står delade bud om varför, många menar att Facebook har skadas av den senaste tidens skandaler om såld användardata. Andra menar att Facebook har tappat mycket av sin ursprungliga innovativt. Vissa menar också att social media i sin helhet är en form av kommunikation som känns gammal med sina drygt 15 år på nacken. För yngre användare är det inte längre en självklarhet att skaffa ett Facebook-konto vilket gör att användarbasen inte längre ökar. Förvisso är systerplattformen Instagram fortfarande i god dager.


I podden “WordPress Weekly” intervjuas David Shanske som representerar indewebb.org. Shanske påpekar nackdelarna med att lägga sitt online-innehåll i händerna på externa företag.


Vi har sett dominerande plattformar falla tidigare…


Om facebook ändrar sina användaravtal eller tjänsteutbud skulle det kunna utesluta många företag som har Facebook som sin primära plattform…”

Shanske menar på att risken med att inte ha kontroll över sitt innehåll kan vara förödande på lång sikt.


“Vi har sett dominerande plattformar falla tidigare…”

Under tidiga 2000-talet var mySpace den rådande trenden inom social media, således utan Facebooks polerade utsida. mySpace såldes 2005 till Rupert Murdocks – News Corporation men redan innan detta var plattformen i nedförsbacke och 2008 övertog Facebook kronan som världens största sociala nätverk.


Det sociala kapitalet på mySpace började sjunka i takt med att användarbasen minskade och blev i slutändand världelöst. Ovasett hur mycket tid du investerat i din mySpace-persona så var det i slutändan inte värt någonting alls.


I ett scenario där Facebook skulle gå samma öde till mötes möter vi mycket större konsekvenser. Skillnaden mellan mySpace och Facebook är att Facebook har en tydligare profilering mot företag, likheterna är att båda plattformarna bygger så samma kapital – sina användare.


En vanligt scenario som jag ofta stöter på ute hos små och medelstora kunder är t.e.x ett företag som har en stark lokal förankring och därför marknadsför sig på Instagram eller Facebook.


De lägger ofta en betydande del av sin digitala marknadsföringsbudget på kampanjer, sponsrade inlägg och likes till sin sida. Kampanjer, tävlingar och öppna hus är ofta populära och tacksamma att marknadsföra i sociala medier. I och med Facebooks rankingsystem så premieras de företag som har starkast användarbas. Om dina vänner “gillar” det så är det ofta en god köpsignal för dig som slutkonsument.


När företag på detta sätt bygger upp en skara följare på Facebook, ses det som en försvarbar investering? Det borde i så fall förutsätta att plattformen kommer att bibehålla populariteten över överskådlig tid. Ett argument som är mycket osäkert enligt Shanske.


Shanske menar att de öppna webbplattformarna är ett företags säkraste kort att kontrollera sina investeringar på webben. Shanske har länge bidragit till så kallade POSSE (Publish (on your) Own Site, Syndicate Elsewhere), som bygger på att innehåll läggs upp på den egna siten och sedan automatiskt delas till sociala medier. En mer hållbar modell menar Shanske.


Hur vida Facebook dominans står sig på marknaden är upp till framtiden att utvisa. Men med historien så tätt in på knuten så kan man iallafall dra slutsatsen att internet kan ändras, fortare än vad vi tror.